Glas los vervangen?

Regelmatig krijgen wij de vraag of het mogelijk is alleen het glas van een smartphone te vervangen. Met name van de Samsung Galaxy S3, S4 of S5. Vaak worden consumenten op dit idee gebracht doordat er actief fabricageonderdelen op het internet worden aangeboden. Niet alleen consumenten maar ook collega reparateurs, bedrijven en overheidsinstanties stellen ons deze vraag.

Of het kan: ja. Maar gezien het resultaat is het beste antwoord nee.
Niet echt een duidelijk antwoord dus, maar laten wij ons eens verdiepen in de techniek en constructie van deze telefoons.

Bijna alle smartphones en tablets zijn hetzelfde opgebouwd:

  1. Bovenste glaslaag (ook bekend als Gorilla Glass), dit is de beschermlaag die de gevoelige onderliggende lagen beschermt
  2. Touchscreen (ook wel digitizer genoemd), dit is de aanraaklaag welke u met het trackpad van een laptop kan vergelijken
  3. Beeldscherm (LCD, TFT, OLED, AMOLED), dit is de beeldlaag welke u met een TV kunt vergelijken
  4. Backlight, deze voorziet de LCD of TFT van licht omdat deze schermen zelf geen licht produceren
  5. Frame, de kunststof of metalen “rand” waar alle schermlagen in gemonteerd zitten

In bepaalde apparaten is deel 1 en 2 afzonderlijk van de overige delen gemonteerd. Het glas zit dan langs de randen verlijmd en de 2 lagen zijn gelamineerd. Dit is bijvoorbeeld bij de iPad het geval (met uitzondering van de nieuwste generatie). Het glas en touchscreen zijn met een perfect resultaat te vervangen waarbij de overige onderdelen niet vervangen hoeven te worden.
Bij bepaalde toestellen zoals de gehele Samsung Galaxy S serie waar ook de S3, S4 en S5 onderdeel van zijn worden deel 1 t/m 4 gelamineerd tot 1 onderdeel wat allemaal in deel 5 (het frame) wordt geplaatst d.m.v. speciaal op maat gemaakte hechtmaterialen. Dit geldt ook voor de iPhone vanaf de iPhone 4.

Vaak is de vraag dan alsnog of je het glas niet van het beeldscherm af kan halen. Of waarom de onderdelen gelamineerd zijn. Als u al langer een mobiele telefoon of PDA gebruikt heeft u vast wel eens klachten gehad m.b.t. stof of zand onder het glas, of destijds vaak krasgevoelig kunststof.
Om stof en ander vuil te weren is er gekozen om OCA laminering tussen de lagen aan te brengen. Dit kunt u vergelijken met gelaagd glas zoals het voorruit van uw auto. Dit zijn ook 2 glaslagen maar u ziet er maar 1 door de lamineerlaag. Bij smartphones is het grote voordeel dat door ontbreken van een luchtlaag de toestellen dunner kunnen worden gemaakt en de weergave mooier is.

Het is wel mogelijk om de lagen van elkaar te scheiden door de UV lijm week te maken en op te lossen. Het scherm heeft hier wel onder te lijden. Daarna zal je de complete productieband na moeten maken om het scherm opnieuw te fabriceren. Dit is ook na te bootsen, en stof kan je weren door een Clean Room in te richten, maar het resultaat zal altijd minder netjes zijn dan het nieuwe af-fabriek display.
Daarnaast zal de beeldweergave en aanraakgevoeligheid achteruit gaan aangezien je hier altijd te maken hebt met imitatie onderdelen. Geen enkele fabrikant levert losse glaasjes of touchscreens maar complete display modules. Uiteraard vervalt ook elke vorm van garantie bij gebruik van imitatie onderdelen.

Elk gerenommeerd reparatiebedrijf zal kiezen voor kwaliteitsonderdelen om de algehele kwaliteit en klant-tevredenheid hoog te houden. Bij iRepairNow zullen wij dus voor Samsung alleen originele Samsung Service Packs gebruiken met daarin complete display modules met frame.

Voor u heeft het grote voordelen om een origineel display module gemonteerd te hebben:

  • 3 maanden garantie op onderdelen en de reparatie
  • indien er garantie op het toestel zit vervalt deze niet door de reparatie
  • wanneer het frame onderdeel is van het display zal ook deze weer geheel nieuw zijn, u krijgt dus een nagenoeg nieuw toestel terug
  • het toestel blijft volledig origineel
  • geen “gedoe” achteraf door slechtere kwaliteit

Bovenstaand verhaal is van toepassing op bijna elke glasschade. Vraag ons gerust bij welke reparatie het wel en niet officieel mogelijk is. Onze facturen worden geaccepteerd door alle grote verzekeraars welke reparaties niet door eigen reparateurs laten uitvoeren. Bedenk ook dat een inboedelverzekeraar, reisverzekeraar of aansprakelijkheidsverzekeraar niet akkoord zal gaan met halve oplossingen en altijd voor kwaliteit kiest omdat dit op den duur goedkoper is dan een dubbele claim.

Deze tekst is mede mogelijk gemaakt door TouchFix